Kytarový tón nelze posuzovat pouze jako samostatnou veličinu. Neoddělitelně
k němu patří tvůrčí fantazie, feeling, vkus a podobně. Proto muzikanti,
kteří nejvíce ovlivnili vývoj kytarové hry, byli též zpravidla skvělými
skladateli a producenty. Osobou o níž můžeme mluvit v tomto smyslu pouze
v superlativech je mimořádně nadaný a osobitý MARK KNOPFLER.
Krásný, čistý "stratocasterovský" zvuk, nádherné melodické linky, obrovská
dynamika a cit patří k největším Knopflerovým přednostem. Jeho styl hraní
na kytaru je tak výjimečný, že ho okamžitě identifikujete podle prvních
tónů. Typická je pro něj technika pravé ruky. Nepoužívá trsátko (ani
palcové, či prstová trsátka), hraje prstovou technikou nejčastěji užívanou
v country a rockabilly. Pravidelně střídá úhoz palcem, ukazováčkem, palcem,
prostředníčkem (p, i, p, m) tak, že palec hraje vždy na doby. Zbývajícími
dvěma prsty se opírá o tělo kytary a tato "kotva" mu pomáhá k větší
stabilitě a jistotě při hraní. Přímý kontakt prstů se strunami umožňuje lepší
kontrolu nad tónem a lze tedy i mnohem citlivěji měnit zvukové barvy. Tento
způsob hraní však vyžaduje použití opravdu kvalitních nástrojů. Prstový atak
je mnohem jemnější než úhoz trsátkem, potřebujete tedy citlivé snímače
a dobrý aparát.
Mark Knopfler měl odjakživa rád Straty. Prvního Fendera Stratocastera si
ale koupil až později, a tak ho to vzalo, že naskládal materiál na budoucí
první desku kapely Dire Straits. Je to Strat pravděpodobně z počátku
šedesátých let s palisandrovým hmatníkem a tělem refinišovaným (nově
povrchově upraveným) červenou barvou. Od té doby se lecos změnilo. Na vrcholu
kariéry Dire Straits, při práci na albu On Every Street a na následném turné,
Knopfler používal asi 13 kytar. Z nich pouze jediná byla Fender. (Bílý
Stratocaster s palisandrovým hmatníkem.) Od konce sedmdesátých let M.K.
s oblibou hraje na kopie Stratů a Telecasterů od firmy Schecter (většinou
v oblíbené červené barvě a osazené snímači Seymour Duncan Vintage
Stratocaster). Opravdovou láskou se mu koncem osmdesátých let staly kytary
Pensa-Suhr. Jsou to nádherné nástroje stavěné na zakázku mistrem Rudi Pensou,
konstrukčně vycházející ze Stratů, ale vyráběné z dražších druhů dřev
(nejrůznější modely "fládrovaných" javorů). Oproti klasickému Stratu mají
tyto kytary vyklenutou přední desku, aktivní EMG snímače (2xSC a u kobylky
1xHB, nebo 3xSC) a většinou Floyd Rose tremolo se zámky nebo dokonce systém
pevné kobylky z Les Paula (nástroje užité na sólovém projektu Golden Heart).
Tyto kytary mají podobně průzračný a brilantní zvuk jako Straty, ale přitom
znějí šířeji a masivněji. Mark Knopfler vždy rád hrál též na Gibson Les Paul.
Má na něm upravené zapojení snímačů, aby je mohl pomocí push-pull knoflíků
přefázovat (Známý zvuk kupříkladu z Money For Nothing, nebo Brothers In Arms).
Krásnou skladbu Fade To Black z alba On Every Street nahrával na starého
`53 Gibsona Super 400 s Alnico snímači.
Celým životem provází Knopflera prastará rezonátorová steel kytara (dobro)
`36 National Resophonic, kterou ladí do akordu a hraje na ní takové lahůdky
jako jsou Water Of Love, nebo Romeo And Juliet. Mezi oblíbené nástroje patří
ještě akustiky vyrobené Stevem Phillipsem a španěla Ramirez classical (Private
Investigations). Na své kytary Knopfler většinou natahuje struny
o tvrdosti .009 - .042. Výjimkou je Gibson Super 400, na nějž dává sady
nástroje s otevřeným laděním, kde preferuje .010 - .046. Nationala potahuje
strunami extra-light bronze a ozvučuje ho snímačem L.R. Baggs Transducer.
Značku strun změnil, v době On Every Street, to byly D`Addario, předtím
Dean Markley.
Knopfler vždy vyhledával masivnější, ale příjemný zvuk. Podle toho volil
i typy aparátů. Při skládání muziky má nejraději Strata zapojeného do Fender
Vibroluxu. Ale na pódiu vzhledem k rozdílnosti používaných kytar musí volit
složitější systém. Z hlediště toho moc vidět není. Pouze volume a
wah-wah pedál, skromný midi foot-controller, a v pozadí se spíše dají jen
tušit nenápadné Marshall 4x12" cabinety. Srdce aparátu (zesilovače
a efektový rack) je umístěné v zákulisí. Na turné On Every Street v roce
1992 vypadala Knopflerova sestava asi takto: Dvě navzájem propojené 100W
hlavy Soldano, které "pumpují" zvuk do dvou 4x12" Marshall cabinetů
naládovaných Electro-Voice reproduktory. Soldano zesilovače mu upravil
známý britský odborník na rackové systémy Pete Cornish tak, že elektronicky
oddělil sekce předzesilovačů a koncových zesilovačů.
Knopfler mění kytary na každou písničku a pokaždé potřebuje změnit i nastavení
předzesilovače, takže jeho kytarový technik Ron Eve vždy během jedné skladby
nastaví korekce na příští "kousek" a pak pouze přepne například z hlavy A
na hlavu B. Z předzesilovače (A nebo B) jde mono signál do racku, kde je
obohacen o stereo efekty, a již ve stereo formě odchází do koncových
zesilovačů (každý kanál zvlášť - do A a do B). Odtud pak směřuje do cabinetů
umístěných na pódiu. Slušný! V poslední době Knopfler propaguje comba
Crate VC5212. Na pódiu je nejspíš on sám nepoužívá, ale hrají na ně doprovodní
kytaristé. Jestli na ně nahrává ve studiu, zůstává obchodním tajemstvím, ale
fakt je, že jsou to povedené aparáty s pěkným zvukem.
Co se týče efektů, stálicemi pravděpodobně zůstávají pouze Knopflerův
oblíbený Ernie Ball Volume Pedal(s jehož pomocí vytváří jakoby pedal-steel
kytarový swell efekt) Cry Baby wah a T.C. Electronic 2290 delay. Ostatní
efektová zařízení Knopfler mění nejspíš podle své aktuální potřeby a nabídky
firem. Jeho rack z roku 1992 obsahoval kromě T.C. Electronic delaye ještě
Alesis Quadraverb, Boss CE300 Super-Chorus a Zoom 9010.
Mark Knopfler je výjimečnou postavou světové hudební scény. Na rozdíl
od mnoha "živočichů" je vzdělaným, inteligentním a vyrovnaným člověkem
uskutečňujícím postupně a s velkou houževnatostí své cíle. Vždy kladl
vysoké požadavky na sebe i na své okolí. Také asi proto věnoval velkou péči
výběru nástrojů a nejrůznějšího hudebního zařízení. Jeho sestavy aparátů
nebývaly ani tak moc vintage, zato vysoce sofistikované a citlivě používané.
Stejně jako při psaní, aranžování, nahrávání a později i produkování
své hudby, tak i při výběru nástrojů kladl důraz na cíl a ne na prostředky.
Ale on sám dobře ví, v čem tkví jeho síla. Na otázku, jestli je šťastný,
odpověděl, že velice, a že je vděčný za úspěch, kterého dosáhl.
Pouze by se rád ještě trochu více naučil hrát na kytaru.
Miroslav Linhart